#onlineshoppingaddiction

Hej igen,
I denne uge, vil vi lave en website analyse af shoppingsiden Asos. Mediet vi har valgt er altså en hjemmeside. Under denne hjemmeside findes der nogle genrer (jf. vores alle sammens Lomborg <3). Genren for denne webside er online handel. 

Vi vil tage udgangspunkt i Engholm og Klastrups Model for Website Analysis. Denne model fokuserer på fem forskellige elementer på en webside.



The purpose for ejerne af webshoppen er at få solgt deres produkter - hovedformålet er først og fremmest at tjene penge. Når brugeren går ind på siden, er der ingen tvivl om, at dette er en hjemmeside, hvor man kan købe tøj. De har på hjemmesiden gjort det nemt for brugeren at finde, hvad de søger, og på den måde gjort det endnu nemmere for brugeren at handle. Asos gør også overalt på hjemmesiden opmærksom på udsalg, for at få brugeren til at handle mere. Som bruger forventer man flotte billeder af tøjet. Man kan på den måde bedre forestille sig selv havde tøjet på, og tøjet tager sig også bedre ud på flotte billeder. De flotte modeller giver os også mere lyst at handle. De flotte billeder af tøjet hænger sammen med appearance. Allerede på startsiden får man mange indtryk. På siden er der mange farver, markante overskrifter, flere forskellige mennesker og generelt mange ting, man skal forholde sig til.


Når man går ind på selve produktlisterne bliver hjemmesiden meget mere overskuelig. Her er baggrunden hvid, og produkterne står snorlige efter hinanden.

Der er på hjemmesiden grafik i form af tekster, der er fremtrædende på grund af deres udseende og informerende på grund af deres indhold. På hjemmesiden afspilles der ikke lyd. Det gør brugeroplevelsen mere overskuelig. Især fordi der, som nævnt tidligere, er meget andet man skal forholde sig til. Hvis der havde været lyd, ville denne derfor have gjort brugeroplevelsen endnu mere forvirrende.

Billederne på Asos lægger op til, at man trykker sig ind på tøjet og skaber derved en nem interaction/use for brugeren. Der er store firkanter med tekst, som er mulige at klikke på, og sender en videre til, hvad de lover.


Under de forskellige kategorisider, er det muligt at ‘like’ de forskellige produkter, som man er interesseret i - så er de nemme at finde senere. Gennem dén interaktion giver det også ASOS mulighed for at foreslå noget andet tøj, der ligner det, som man har ‘liket’. Hvis du har oprettet en profil inde på Asos, så bliver det tøj, som man har ‘liket’ gemt inde på denne profil. Så kan du til enhver tid logge ind på profilen, og se, hvilket tøj du er interesseret i. Der er på hjemmesiden også mulighed for at søge på en specifik vare. Dette gør brugeroplevelsen meget nem. Hvis man kigger på sidens technology, så er siden skrevet i HTML, og der er gjort brug af Javascript. Dette tillader, at hjemmesiden bliver dynamisk med animerede menuer, der ruller ind og ud på skærmen, når man kører musen hen over de forskellige kategorier. Desuden bruger de Boomerang til at måle forskellige karakteristika om brugerens adfærd på hjemmesiden. Dette værktøj bruger de for at finde ud af, hvad de skal forbedre på deres hjemmeside, for at brugerne handler mere. Dette kunne for eksempel være, at de kigger på, hvor man holder musen på siden, eller hvor længe man kigger på et specifikt produkt.



Brugerens experience på hjemmesiden er i top. Den er blevet gjort nem og overskuelig. Asos har gjort alt, hvad de kan, for at sikre sig, at brugeren køber deres produkter. Hjemmesiden minder meget om andre større online shopping sider. Derfor vil de fleste brugere i målgruppen have en forforståelse for, hvordan siden skal bruges. Da Asos bruger Boomerang, sikrer de sig, at de hele tiden forbedre siden og gør brugeroplevelsen bedre.

Da siden er lavet i Storbritannien, er sidens socio-culture lidt mere farverig og spraglet, end typiske danske minimalistiske hjemmesider ofte er . Websider, der ikke er lavet i Norden, er ofte mere sprælske, end vi er vant til herhjemme. Det spraglede udtryk appellerer til de helt unge, som gerne sætter kvantitet højere end kvalitet. Særligt inden for shopping og Danish design, ser hjemmesiderne meget mere simple ud med rene linier og dusch farver. Funktionerne er de samme, men udseendet er anderledes.


Vi skal selvfølgelig ikke glemme vores lille hashtag-game... har du også shoppet lidt mere på nettet i disse tider? Kom med min bedste #onlineshoppingaddiction historie i kommentarfeltet


Gruppe 3

Comments

  1. Kære københavnere

    Fint, at I har øje for både afsender og modtager i jeres sondringer om purpose. Når I skriver at brugerens oplevelse er i top og at Asos har gjort alt hvad de kan, så fremstår det ikke helt så neutralt som man kunne ønske sig i en analyse. Ligeledes er jeres formodninger om hvad "unge" sætter pris på lidt vanskelige at følge uden en konkret begrundelse.

    1. I bruger ord som "farverig" og "spraglet" om designet, men hvilke konkrete referencer kunne I trække på (f.eks. qua Engholm og Klastrups analyse af Issey Miyake)?
    2. Hvordan ved I hvad brugerne går op i? Og går de virkelig op i det samme i sådan en grad som I indikerer?

    Kh Thomas

    ReplyDelete

Post a Comment