Skriv din bedste #quarantinecrisis i kommentar feltet
Vi har valgt mediet blog og genren er en fagvidenskabelig blog, som også har et glimt i øjet. Vi vil gerne vise at lærdom også kan være underholdende. Medie- og kommunikationsprofessor Marika Lüders analyserer mediers tekniske og materielle funktioner og deler medierne op ud fra disse funktioner. Det vil sige, at de medier, som har de samme funktioner også er de samme medier. Disse medier har i sig selv nogle genrer. Disse genrer deler Lüders op i de kommunikative normer, som brugerne har. Genrene kan være f.eks. faglige eller personlige. I vores blog har vi valgt genren fagvidenskabelig, fordi vi vil poste indhold, der er fagbaseret.
Vores blog er et asynkront medie. Vi kommunikerer vores indhold ud til læseren, men læseren kan ikke direkte respondere på vores indhold. Dog har modtageren mulighed for at kommenterer på vores indhold i vores kommentarfelt, der er åbent for alle.
Grice beskriver fire centrale kvaliteter ved en samtale, som han kalder 4 categories of Maxims. I følge Grice skal man benytte sig af disse maximer for at kunne skabe en kvalificeret digital samtale. Grice snakker om samtalens manner. Manner har vi på bloggen fokuseret på, da vi kommunikerer med en tone, der benytter sarkasme og ironi. Det er med til at gøre teori og faglighed mere legende. Udover manner beskriver Grice også samtalens relation. Vi ligger i blogpostet op til samtale med læseren og forventer at få et relevant svar tilbage. Derved bliver dette til en digital samtale. Et anden central maxime ifølge Grice handler om det kvantitative i samtalen. Vi vil bestræbe os efter at ramme en god længde på vores indhold, som passer til vores målgruppe - de unge - så vores blogposts ikke bliver for langhårede. På den anden side vil vi undgå at skrive for kort og upræcist - det kan resultere i mangel på kvalitet.
På vores blog vil vi lave det som er beskrevet af Peter Wikström, som en igangværende fælles hashtag leg. “(...) the purpose of the tag is not to mark a tweet as belonging to a certain conversation or relating to a certain topic, but rather to mark it as participating in an ongoing communal game.” Vi har taget inspiration fra Jimmy Fallons hashtag game på The Tonight Show.
I legen opfordrer vi alle, der læser med på bloggen, til at komme med en god historie til vores hashtag leg. Første hashtag bliver et emne, som er relevant verdenen over, og som de fleste kan være med på, nemlig: #quarantinecrisis.
Skriv din bedste #quarantinecrisis i kommentar feltet!
Gruppe 3
Gruppe 3
I er super gode til at bruge teorien, og samtidig få lidt humor med ind over. Det er en sjov idé at bruge Jimmy Fallons Hashtag Game, på den måde får i også opfordret læserne til at interagere i kommentarfeltet. Vores bedste #quarantinecrisis er når man tager offentlig transport og skal hoste, men man ikke vil have folk skal tro man har Corona.
ReplyDeleteFra Gruppe 12
Delete#CoronaGørAtJegIkkeKanSeMinFamilie :/
ReplyDelete#MenDetBetyderOgsåAtJegIkkeKanSeMinSvigerfamilie ;) ;) ;) 10 hi
Hej digitale rebeller,
ReplyDeleteFedt koncept - og fedt at I har en ambition om at være tydelige i forhold til "manner" samtidig med, at I vil kommunikere fagstof.
Jeg har to spørgsmål til jer:
1. Hvilken funktion har #quarantinecrisis i jeres eksempel?
2. Hvordan forholder I jer til maximet om relevans?
"Hvis du synes dine børn er belastende under karantænen, så bagtal dem som den irriterende kollega der altid gør noget forkert. #quarantinecrisis"